• Skip to main content
  • Skip to footer

Pavlos Michaelides

Violinist, Cyprus

  • About
  • Events
  • Projects
  • Discography
  • e-Shop
    • My account
    • Cart
    • Checkout
  • Gallery
  • Contact
  • About
  • Events
  • Projects
  • Discography
  • eShop
    • My account
    • Cart
    • Checkout
  • Gallery
  • Contact

Χοροί της Κύπρου – Dances of Cyprus | Pavlos Michaelides

«Χοροί της Κύπρου»

Βιβλίο με παρτιτούρες και Δισκογραφικό έργο 26 οργανικών σκοπών από την Κύπρο, που παίζονταν με κύριο όργανο το βιολί, ως πρώτη επίσημη ολοκληρωμένη μελωδική καταγραφή τους.

Αγοράστε τον δίσκο από το e-Shop και θα σας σταλεί ταχυδρομικώς. 

Συντελεστές:

Μουσικοί:

  1. Παύλος Μιχαηλίδης, βιολί
  2. Ανδρέας Ανδρέου, λαούτο
  3. Χριστόδωρος Μνάσωνος, ούτι και λάφτα
  4. Στρατής Σκουρκέας, κρουστά

Τεχνικοί:

  1. Ηχοληψία/ Editing/ Mixing: Μικαέλλα Τσαγγάρη (The Elbow Room, Records & Productions, Λευκωσία, Κύπρος) (Σαπφούς 7, 2007, Λευκωσία, Κύπρος)
  2. Mastering: Χρήστος Μέγας, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

Σχεδιασμός:

  1. Χαρακτικό Εξωφύλλου: γιώργος Α. Κωνσταντίνου (Περί τέχνης – Through Art), Λευκωσία, Κύπρος
  2. Σχεδιασμός, Σελίδωση, Επιμέλεια εξωφύλλου: Theopress Ltd, Λευκωσία, Κύπρος
  3. Φιλολογική επιμέλεια κειμένων: Παύλος Μαυρογιάννης

Η συγκεκριμένη πρόταση, είναι το αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας έρευνας, επικεντρωμένης στους χορούς της Κύπρου μέσω του κεντρικού ρόλου που εμφανίζει το βιολί σε αυτούς. Όλα αυτά τα χρόνια, αυτής της μελέτης, μοιραζόμουν τις διαπιστώσεις με πολλούς φίλους και συνεργάτες μουσικούς, ότι υπήρχε μία αποσπασματικότητα στα μελωδικά θέματα των περισσότερων διαθέσιμων ηχογραφήσεων ή και των διαθέσιμων καταγραφών σε παρτιτούρες. Αυτές οι διαπιστώσεις με οδήγησαν στην ανάγκη δημιουργίας προσωπικού αρχείου, έτσι ώστε να οδηγηθώ σε συμπεράσματα, που με βοήθησαν να ανασυνθέσω τις χαμένες μελωδίες που έλειπαν από τον οικείο σε μένα μουσικό πολιτισμό της Κύπρου. Έτσι ώστε να ολοκληρώνεται ο μουσικός λόγος, η γραμματική και το συντακτικό μιας μουσικής παράδοσης που δεν με άφηνε ποτέ αδιάφορο, αλλά με έσπρωχνε συνεχώς στην αναζήτηση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τους Χορούς της Κύπρου.

Αναμφισβήτητα, μιλάμε πάντα για μια προφορική παράδοση, που είναι ρευστή και οι εκδοχές του κάθε μουσικού σκοπού χορού, μπορεί να είναι απεριόριστες, μέσα από παραλλαγές και διαφορετικά μελίσματα, ανάλογα με την προσωπικότητα και τα βιώματα του κάθε βιολιστή, οργανοπαίκτη.

Όλα τα μουσικά τεμάχια, οργανικοί σκοποί που παρουσιάζονται στον δίσκο, τα έχω αφομοιώσει ακουστικά, όπως παραδοσιακά συνηθιζόταν, από ζωντανή ακρόαση από παλαιότερους βιολιστές, αλλά και από μία εκτενή συλλογή βιβλίων/ εκδόσεων και ιστορικού ηχητικού υλικού που φτάνει μέχρι και τις καταγραφές του James A. Notopoulos, καθηγητή Κλασικών Σπουδών στο Trinity College των ΗΠΑ, ο οποίος ταξίδεψε στην Ελλάδα και Κύπρο με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Guggenheim και την Αμερικανική Φιλοσοφική Εταιρεία για να κάνει ηχογραφήσεις παραδοσιακής ελληνικής μουσικής και προφορικής ποίησης. Από τη βάση του στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, ο Νοτόπουλος ξεκίνησε πολυάριθμα επιτόπια ταξίδια μέχρι τον Αύγουστο του 1953, καταγράφοντας τραγουδιστές, προφορικούς ποιητές, οργανοπαίχτες και παραμυθάδες σε χωριά και πόλεις στην ηπειρωτική Ελλάδα, στα νησιά Κρήτη και Νάξο και στην Κύπρο. Τα πνευματικά δικαιώματα της σχετικής συλλογής τα έχει το αμερικάνικο πανεπιστήμιο του Harvard.

Επίσης, από το αρχείο που μάζεψα, υπάρχουν ονόματα ανθρώπων που με ενέπνευσαν περισσότερο και που αυτοί οι άνθρωποι, αναμφισβήτητα είχαν αφήσει το στίγμα τους στις τοπικές περιοχές που είχαν δράσει. Παραδείγματα βιολιστών αλλά και μουσικών, χωρίς φυσικά να θέλω να αφήσω κάποιον έξω από τη δική μου μεγάλη λίστα αναφορών τουλάχιστον, είναι οι Θεοφανίδης Π. (Δαλίτης), ο Κώστας Παπαχαραλάμπους από Λεμεσό, ο  Γιάννης Σολωμονίδης (Γιαννούδι) από την Μόρφου, ο Πιερής Πιερέτης από το Φρέναρος, ο Γεώργιος Αβέρωφ από το Καϊμακλί, ο Ροδοσθένης Αριστοδήμου (πολωνός) από τον Αη Δημήτρη Λεμεσού, ο Δημήτρης Κατσαρής (Πιτρακκής) από τη Λύση, ο συγχωριανός του Ηλίας Κουλουμής από Λύση και Φρέναρος, ο Γιώργος Ψύλλος από το Λευκόνοικον, ο Κυριάκος Κεραυνός, ο Γιώργος Κιάμηλος από την Κερύνεια, ο Λεωνίδας Παπαμιχαήλ από τα Καμινάρια, ο Αντρέας Κουππαρής από το Κώμα του Γιαλού, και φυσικά πολλοί άλλοι.

Έχω αρχειοθετήσει και έχω καταγράψει ότι καλύτερο βρήκα από αυτούς τους ανθρώπους σε μελωδικά θέματα και το παρουσιάζω μέσα από μια ανασύνθεση που δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα σε επιλεγμένους χορούς της Κύπρου. Το κάθε μελωδικό θέμα που θα ακούσετε, είναι παρμένο μέσα από αυτό το αρχείο. Το ξεχωριστό αυτής της πρότασης, είναι ότι, συμπεριλαμβάνει όλα αυτά τα θέματα σε μία ενότητα και αποδίδονται με το δικό μου προσωπικό χρώμα, ή στίγμα.

Οι οργανικοί σκοποί σε αυτό το δισκογραφικό έργο, παρουσιάζονται σε μία επιλεγμένη σειρά. Σε όλες τις μουσικές παραδόσεις του Ελληνισμού, παρατηρείται αυτό το φαινόμενο, όπου οι χοροί παρουσιάζονται πάντοτε με συγκεκριμένη σειρά. Η επιλογή της σειράς καθορίστηκε στη βάση των αναφορών ως η συνήθης σειρά παρουσίασης αυτών των σκοπών/ χορών. Αυτή η σειρά τελικά, δημιουργεί έθος και ήθος, δηλαδή η συνήθεια γίνεται έθιμο, η οποία εξυπηρετεί τόσο τους μουσικούς για την απομνημόνευση των σκοπών αλλά παράλληλα και τους χορευτές. Έτσι, η συνήθεια και το έθιμο παράγουν με μια συνέπεια τον μουσικό μας πολιτισμό.

Ευχής έργο είναι αυτή η προσπάθεια να αποτελέσει και να εμπνεύσει κι άλλους ακροατές, μελετητές, μουσικολόγους, αλλά και λαϊκούς εκτελεστές  (κυρίως οργανοπαίκτες) της Κυπριακής παραδοσιακής μουσικής, που έχουν το φιλότιμο και τη διάθεση να αναδείξουν τη δημοτική μουσική μας παράδοση.

Θεωρώ πως με αυτή τη πρόταση αλλά και με άλλες παρόμοιες που είμαι βέβαιος πως παράγονται τη σημερινή εποχή, ως μη εμπορικές καλλιτεχνικές προτάσεις, το ακροατήριο, ο κόσμος της Κύπρου μπορεί να εμπνευστεί και να βρει ένα τρόπο έκφρασης προς τη συλλογική μας ιδιαίτερη ταυτότητα. Ευχής έργον επίσης, αυτή η κατάθεση να δώσει το έναυσμα για πρόσθετες δημιουργίες.

Σας ευχαριστώ πολύ, καλή ακρόαση!

Σειρά κομματιών στον δίσκο «Χοροί της Κύπρου» / Setlist

  Τίτλος Ελληνικά Τίτλος Αγγλικά Türkçe Başlık
1 Ταξίμι I (Βιολί) Taxim I (Violin) Taksim I (Keman)
2 1ος Αντρικός Καρτσιλαμάς 1st Men Kartsilamas Birinci Erkek Karşılaması
3 2ος Αντρικός Καρτσιλαμάς 2nd Men Kartsilamas İkinci Erkek Karşılaması
4 3ος Αντρικός Καρτσιλαμάς 3rd Men Kartsilamas Üçüncü Erkek Karşılaması
5 4ος Αντρικός Καρτσιλαμάς 4th Men Kartsilamas Dördüncü Erkek Karşılaması
6 Μπάλος Α’ μετά τους Αντρικούς Καρτσιλαμάδες Balos A′ After Men’s Kartsilamas Beşinci Erkek Karşılaması (Balos A’)
7 Μπάλος Β’ μετά τους Αντρικούς Καρτσιλαμάδες Balos B′ After Men’s Kartsilamas Beşinci Erkek Karşılaması (Balos B’)
8 Ταξίμι ΙΙ (Πολίτικο Λαούτο) Taxim II (Lavta – Christodoros Mnasonos) Taksim II (Lavta)
9 Συρτός Κλαμούρης Klamouris Syrtos Klamouris Sirtosu
10 Συρτός Μορφίτικος Morfitikos Syrtos Morfu Sirtosu
11 Συρτός Σκαλιώτικος (Μαντηλιού) Skaliotikos Syrtos (Mantiliou) İskele Sirtosu
12 Ζεϊμπέκικο Σκαλιώτικο Skaliotiko Zeibekiko İskele Zeybeği
13 Ζεϊμπέκικο Αράπικο Arabiko Zeibekiko Arap Zeybeği
14 Ζεϊμπέκικο Σαρχός Sarhos Zeibekiko Sarhoş/AbohorZeybeği
15 Ζεϊμπέκικο Κλέφτικο Kleftiko Zeibekiko Kleftigo Zeybeği
16 Ζεϊμπέκικο Καλοχωρίτικο Kalohoritiko Zeibekiko Kalohorio Zeybeği
17 Ταξίμι IΙI (Πολίτικο Λαούτο) Taxim III (Lavta – Christodoros Mnasonos) Taksim III (Lavta)
18 Μάντρα Mantra Dance Mandıra Dansı
19 Σούστα Sousta Dance Susta Dansı
20 Σιναλίκ Sinalik Sinalık
21 Ο χορός του Παλιωμάτου (Πάλης) O Horos Tou Paliomatou (Palis) – the Wrestlingmatch Mücadele/GüreşDansı
22 Δρεπάνιν – Το μασιαίριν Sickle “drepani” Dance – To Masherin Orak Dansı (cam)
23 Ταξίμι IV (Λαούτο) Taxim IV (Laouto – Andreas Andreou) Taksim IV (Laouto)
24 1os Γυναικείος Καρτσιλαμάς 1st Women Kartsilamas Birinci Kadın Karşılaması
25 2os Γυναικείος Καρτσιλαμάς 2nd Women Kartsilamas İkinci Kadın Karşılaması
26 3os Γυναικείος Καρτσιλαμάς 3rd Women Kartsilamas Üçüncü Kadın Karşılaması
27 4os Γυναικείος Καρτσιλαμάς 4th Women Kartsilamas Dördüncü Kadın Karşılaması
28 Μπάλος μετά τους Γυναικείους Καρτσιλαμάδες Balos After Women’s Kartsilamas Beşinci Kadin Karşılaması (Balos)
29 Συρτός Σμυρνέικος (Άρμα) & Φλογέρα Smyrneikos (Arma) & Flogera Syrtos İzmir &Flüt Sirtosu (SavaşArabası)
30 Συρτός Ρομάντζα Romantza Syrtos Romantza Sirtosu

 

Footer

 

Contact Info

Tel: +357 99386423
Email: [email protected]
 
Subscribe to our Newsletter
*
 
  • Terms & Conditions
  • Privacy Policy

Copyright © 2025 - Pavlos Michaelides

Created by: Blue Cloud Net

Manage Cookie Consent
We use cookies to optimize our website and our service.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}